معرفي بوم مدل كسب و كار

۹ بازديد

 

بوم مدل كسب و كار طرح‌واره‌اي از چگونگي عملكرد يك كسب‌وكار است. منطقي كه هر كسب‌و‌كار يا سازمان به كمك آن پايداري خود را از لحاظ مالي حفظ مي‌كند و با سنجش ابعاد مختلف، كسب‌و‌كار را بيش از پيش در مسير موفقيت هدايت مي‌كند. بوم مدل كسب‌وكار با بررسي 9 قسمت كه در ادامه بيان مي‌شود،  يك نقشه راه تمام و كمال براي دستيابي به اهداف كسب‌وكار را ارائه مي‌دهد. با استخدام دوركاري بومران همراه باشيد.

.اجزاي بوم مدل كسب و كار 

بوم كسب و كار از 9 قسمت تشكيل مي‌شود كه شامل موارد زير است:

  • مشتريان 

مشتري حلقه اصلي در زنجيره هر كسب‌وكاري به شمار مي‌آيد. مشتري شخصي است كه به خدمات ما نياز دارد. مشتري براي دريافت اين خدمات يا محصولات هزينه‌اي را پرداخت مي‌كند.  براي مشاور ديجيتال ماركتينگ رايگان با ما تماس بگيرد.

  • ارزش پيشنهادي براي مشتري

محصولات يا خدماتي كه براي مشتري يا بخشي از مشتريان منفعت به همراه داشته باشد، ارزش ايجاده شده به حساب مي‌آيد. در واقع مشتريان به دليل ارزش پيشنهادي، يك كسب‌وكار را براي دريافت كالا يا خدمات مورد نيازشان انتخاب مي‌كنند. ارزش پيشنهادي مي‌تواند موارد مختلفي مثل راحتي، قيمت مناسب، كيفيت بالا، طراحي خاص، برند معتبر، سرعت و ... را در بر بگيرد.. در آكادمي بازاريابي ديجيتال بومران مقالات اين دوره را مطالعه كنيد براي شروع كليك كنيد.

  • كانال‌هاي ارتباطي

كانال‌ها همان راه‌هاي ارتباطي صاحبان كسب‌وكار با مشتريان هستند. راه‌هاي آنلاين يا آفلايني كه امكان ارتباط با مشتري را براي ما فراهم مي‌كنند،مانند موارد زير هستند:
تماس تلفني، حضور در محل توليد يا فروشگاه، تحويل فيزيكي، فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي سنتي.
كانال‌ها 5 كاركرد اصلي دارند:تعامل با مشتري

تعامل با مشتري را با كانال‌هاي ارتباطي اشتباه نگيريد!
اين قسمت به طور مشخص به چارچوب تعامل با مشتري مي‌پردازد. از خود بپرسيد مشتريان در كدام قسمت از مسير كسب‌وكارتان قرار گرفته‌اند؟ آيا صرفاً مصرف‌كننده محصولات و خدمات شما هستند يا در فرآيند كسب‌وكار شما نقش‌هاي ديگري هم دارند؟ آيا شما در پي جذب مشتريان جديد هستيد يا مي‌خواهيد از مشتريان حال حاضرتان درآمد بيشتري كسب كنيد؟

 

درآمد

هر كسب‌وكاري با هدف ايجاد يك جريان درآمدي شكل مي‌گيرد. به عنوان مدير يك كسب‌وكار متناسب با نوع كسب‌وكارتان بايد تصميم بگيريد از چه روشي به درآمد مي‌رسيد.

 

  • منابع كليدي

براي رسيدن به ارزش‌هاي تعيين شده و كسب برتري در رقابت با ساير كسب‌وكارها، هر كسب‌وكاري به منابعي احتياج دارد كه بايد به دقت آن‌ها را مشخص كند. 4 نوع منبع شامل منابع انساني، فيزيكي، فكري و مالي وجود دارد. متناسب با اهداف كسب‌كار يا سازمان بايد منابع مورد نياز تعيين شوند تا در ميانه‌ي راه با مسئله‌ي نبود يا كمبود آن‌ها مواجه نشويم.

  • فعاليت‌هاي كليدي

فعاليت‌هاي كليدي، فعاليت‌ها و هستند كه يك كسب‌ كار براي توليد ارزش، محصول يا خدمات، تا رساندن آن به دست مشتريان انجام مي‌دهند. اين فعاليت‌ها مي‌تواند شامل موارد زير باشد:
ايجاد كردن و ساخت محصولات، طراحي، توسعه و ارائه خدمات، فروش، پشتيباني، يادگيري و ...

  • شركاي كليدي

در چرخه فعاليت‌هاي يك كسب‌وكار، تمام فعاليت‌ها الزاماً درون شركت صورت نمي‌گيرد.
ممكن است موفقيت در يك مسير، وابسته به حضور افراد يا كسب‌وكارهاي ديگر در كنار كسب‌و‌كار ما باشد. يك مثال ساده: شركتي بزرگ را تصور كنيد كه براي مسائل مالي خود با يك شركت حسابرسي همكاري مي‌كند. اين دو شركت براي همديگر شركاي كليدي به حساب مي‌روند.
بنابراين شناخت و تعيين شركاي هر كسب‌وكار براي موفقيت هر چه بيشتر آن، مسئله‌اي ضروري است.

 

  • هزينه‌ها

تمام مواردي كه در بالا به آن‌ها اشاره شد، از جمله دستيابي به منابع كليدي، انجام فعاليت‌هاي كليدي و همكاري با شركاي كليدي، همگي به ايجاد هزينه منجر مي‌شوند. هزينه‌ها را مي‌توان در سه دسته‌ي ثابت، متغير و يك‌باره، جاي داد. با سنجش ميزان هر يك از اين هزينه‌ها همچنين سنجش نقدينگي و مديريت جريان‌هاي درآمدي، همواره بايد برآورد هزينه‌ها را انجام داد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.