بريف (brief) يا تفهيم نامه سند استانداردي است كه به طور كلي شامل يك يا دو صفحه ميشود. از طريق اين سند تمام اطلاعات مورد نياز براي تامين نيازهاي مشتري را به صورت يكجا و خلاصه از او دريافت ميشود. شركتهاي بزرگ اغلب براي همكاري به بريف شما توجه ميكنند.چرا كه فرآيند استاندارد سازي شده ارتباط با خود را بيشتر ميپسندند و به آن اعتماد دارند. به علاوه تفهيم نامه براي مشتريان كوچك نيز موجب شفافيت ارائه ميشود. استفاده از اين سند روند حركت شما و مشتري را حرفهايتر ميكند.براي استخدام دوركاري بومران با ما همراه باشيد.
به اين ترتيب تيم شما در مسير انجام كار نيازمند اصلاحات كمتري بوده و كمتر از مسير اصلي خود منحرف ميشود.
اهيمت استفاده از بريفها
بريفها اين اطمينان را براي شما ايجاد مي كنند كه به خوبي مشتري خود را شناختهايد. پس از تكميل اين سند ميتوانيد با كمك تيم متخصص خود يك پروپوزال دقيق بنويسيد. اگر ارتباط اوليه ميان شما و مشتري به درستي اتفاق افتاده باشد، پروپوزال نوشته شده دقيقاً با نيازهاي مشتري همخواني خواهد داشت. براي مشاور ديجيتال ماركتينگ رايگان با ما تماس بگيريد.
دستاوردهاي ارائهي بريف
- معرفي كسب و كار شما به عنوان يك شريك ارزشمند در ارتباط با مشتري
- فراهم آوردن اطلاعات مورد نياز براي تيمهاي مختلف طراحي و ايده پردازي در كسب و كار شما. اين اطلاعات به متخصصين ما مرتبط با هر حوزه كمك ميكند تا ايده هاي خلاقانهتر و صحيحتري را در رابطه با يك مشتري ارائه دهد و مطمئن باشند كه اين اين پيامهاي خلاقانه دقيقاً در راستاي اهداف و نيازهاي مشتري است .
- شناخت چالشهاي اصلي براي يك مشتري و تلاش براي رفع آنها در الويت اول.
- تعيين بودجه و انتظارات مشتري و ارائه خدمات بر اساس آن
- ايجاد تفاهم ميان كارفرما و مشتري به صورت رسمي و جلوگيري از انتظارات غير واقعي در حين فرآيند كار
به طور كلي تفهيمنامهها نقشهي اصلي راه را براي ادامه پروژه مشخص ميكنند. بنابراين داشتن يك تفاهمنامه خوب براي موفقيت كسب و كار شما از اهميت ويژه اي برخوردار است. كسب و كارهاي تخصصي به ارائه بريفهاي درست و تكميل كامل آن از جانب مشتري بسيار اهميت ميدهند. نداشتن اطلاعات كافي در مورد مشتري، انتظارات و نوع و ارائه خدمات از جانب شما منجر به عدم رضايت مشتري در حين فرآيند تحويل پروژه خواهد شد. در آكادمي بازاريابي ديجيتال مقاله هاي بيشتر را مطالعه كنيد. كليك كنيد.
مزاياي استفاده از بريفها
رفع ابهام
بريفها از ابهام و سوء تفاهمهاي مربوط به يك پروژه ميكاهد و ديگر نيازي نيست تا پس از عقد قرارداد در مورد قيمتها و نحوه انجام كار تجديدنظر صورت گيرد. پس از ايجاد توافق و ابلاغ و تنظيم سند هر دو طرف مي توانند در هر بخش از كار در صورت ابهام به سند اوليه مراجعه كنند و از درستي مسير انجام پروژه اطمينان حاصل كنند. داشتن يك نقطه تمركز براي همهي اهداف و اطلاعات براي يك كسب و كار بسيار ارزشمند است
خروجي بهتر
۷۹ درصد از كسب و كارهاي موفق اتفاق نظر دارند كه توليد يك كار خلاقانه خوب بدون داشتن يك بريف مناسب بسيار دشوار است. در واقع بريف نقطه شروع يك پروژه است كه از طريق آن وضعيت مالي، عملكرد يك برند، مشتريان هدف و موقعيت برندي كه قرار است براي آن پروژه را انجام دهيم، مشخص ميشود . اينكار به نوبه خود كمك ميكند تا راه حلهاي خلاقانه و موثري را متناسب با نيازهاي آن كسب و كار ارائه دهيد.
صرفه جويي در زمان
بريفي كارآمد خواهند بود كه در ابتداي كار با دقت و حوصله تكميل شود. اگر فقط بريف را براي رفع تكليف يا گذراندن يك مرحله ابتدايي فرماليته تكميل ميكنيد بايد مطمئن باشيد كه در طول انجام پروژه قطعاً دچار مشكل خواهيد شد. جابجايي اهداف و خواستههاي در طول انجام پروژه موجب صرف وقت بيشتر و البته متحمل شدن هزينههاي بيشتري ميشود.
علاوه بر اين دو، اصطكاك به وجود آمده ميان كارفرما و مشتري بر اثر ابهامات موجود در انجام پروژه يا اطلاع نداشتن دقيق از نيازها و انتظارات يكديگر قطعاً در زمان تحويل پروژه و كيفيت پروژه نهايي تاثيرگذارند. بررسيهاي انجام شده نشان ميدهد كه ۷۵% از كارفرماها و ۵۵٪ درصد از مشتريان اعلام كردهاند كه اغلب پروژهها پس مشتريان
از شروع پروژه تغيير ميكند.